اطلاعات عمومی, مجله آموزشی

خواص بی نظیر و کاربردی آرد برنج ایرانی

 

طرفداران شیرینی و دسر‌های متنوع، از مخاطبان همیشگی آرد برنج هستند چرا که پخت شیرینی‌جات را با عطر، بافت و مزه خاصی همراه می‌سازد‌؛ بنابراین آرد برنج به عنوان یکی از عناصر اصلی و بسیار کاربردی در شیرینی‌پزی شناخته شده و فواید درمانی و تقویتی نیز به همراه دارد؛ لذا در ادامه با ما همراه باشید تا طی مقاله زیر به خواص و کاربرد این محصول مغذی و خوش‌مزه بپردازیم.

تاثیر آرد برنج بر سلامتی

آرد برنج تنها یک محصول خوراکی نیست، بلکه حاوی املاح معدنی و مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن و درمان برخی از عارضه‌ها است.

 

خواص آرد برنج برای سلامتی

همانطور که می‌دانید یکی از فرآورده‌های مفید و پرکاربرد برنج، آرد برنج است که طی فرآیند خیساندن، خشک شدن و سپس آسیاب کردن برنج به دست آمده و محصولی بسیار مفید و پرمصرف است که به روش سنتی یا صنعتی نیز  تهیه می‌شود.

این محصول از خواص درمانی و ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و طبیعتا بخش عمده مواد مغذی برنج، در حالت فرآوری شده آن نیز وجود دارد؛ اگرچه ممکن است تغییرات فیزیکی و روند تولید آرد برنج تفاوت‌هایی ایجاد کند؛ اما آرد حاصل از آن همچنان محصولی غنی و مقوی محسوب می‌شود.

آنچه که مصرف آرد برنج را به یک محصول خوراکی مفید و مقوی تبدیل می‌کند؛ منبع طبیعی برنج و املاح مغذی نهفته در آن است،‌ پس با مصرف حالت پودر شده نیز می‌توان از این فواید به صورت‌های مختلفی بهره‌مند شد که در ادامه به برخی از مواد مفید این محصول و تاثیر آن‌ها بر سلامتی اشاره می‌کنیم.

مواد مغذی موجود در آرد برنج

خواص آرد برنج برای سلامتی، از املاح معدنی و مواد مغذی موجود در برنج اولیه نشات می‌گیرد و مسلما هرقدر برنج اولیه سالم، با کیفیت و ارگانیک باشد؛ آرد حاصل از آن نیز محصولی غنی و مفید برای تقویت و حفظ سلامت بدن خواهد بود.

  • این پودر حاوی مقادیر بالایی از فیبر و کربوهیدرات‌های قابل هضم است که سریعا به انرژی تبدیل شده و از آرد برنج محصولی مناسب و انرژی‌زا برای افراد پر مشغله، ورزشکاران و… می‌سازد‌.
  • میزان قابل ملاحظه‌ای از املاح معدنی ضروری شامل پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم جهت تقویت عضلات، استخوان‌ها و سیستم‌ بدن در آرد برنج وجود دارد.
  • عدم وجود گلوتن در این محصول  برای افرادی که دچار سوء هاضمه هستند و سیستم گوارش آن‌ها در هضم این ماده مشکل دارد؛ از مهم‌ترین خواص آرد برنج برای سلامتی محسوب می‌شود.
  • این آرد با وجود فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها به تخلیه و پاکسازی سیستم گوارش، رفع یبوست و دفع مواد مضر از بدن کمک می‌کند.
از‌  ترکیب آرد برنج با برخی مواد، ماسک‌های طبیعی برای ترمیم و پاکسازی پوست تهیه می‌شود و به رفع خشکی، آلرژی، آکنه و مشکلات پوستی کمک می‌کند.

ماسک آرد برنج برای پوست صورت

جالب است بدانید که خواص آرد برنج تنها به فواید خوراکی و تقویت سیستم‌ داخلی بدن ختم نشده و این محصول برای مصارف خارجی و انجام روتین‌های پوستی نیز نقش مهمی دارد؛ ضمنا منشا طبیعی این ماسک‌ها بهتر از مصرف مواد شیمیایی و محصولات غیر طبیعی است.

خاصیت جذب چربی آرد برنج، مصرف این محصول به صورت خوراکی یا تهیه ماسک‌های پوستی را مناسب می‌سازد، لذا با قرار دادن این آرد در برنامه پوستی یا تغذیه خود، سطح ترشح چربی پوست تنظیم شده و یکی از عوامل اصلی جوش‌ زدن کنترل می‌‌گردد.

از آنجایی که رفع التهاب، اگزما و آلرژی پوستی از خواص مهم آرد برنج است؛ لذا جایگزینی مناسب برای محصولات شیمیایی و غیر طبیعی محسوب می‌شود و به طور طبیعی به تقویت و ترمیم بافت پوست می‌پردازد.

ضمنا از این آرد می‌توان به عنوان یک اسکراب طبیعی برای لایه برداری سطحی پوست استفاده نمود. چراکه پاکسازی لایه‌های مرده، آبرسانی و رفع خشکی پوست از دیگر فواید آرد برنج هستند.

بیشتر بخوانید: تهیه ماسک صورت با آرد برنج

آرد برنج برای نوزاد

آرد برنج برای نوزاد با توجه به ویتامین‌ها، مواد مغذی ‌و‌ بافت مناسبی که دارد معمولا از سن ۶ ماهگی و به صورت فرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این محصول در اولین گروه برنامه غذایی نوزادان قرار دارد و نشان دهنده سلامت، فواید و ارزش غذایی مناسب آرد برنج، حتی برای رده سنی حساس نوزادان است.

  • تهیه فرنی از مصارف محبوب و پرمخاطب آرد برنج است که تغذیه‌ای سالم، مقوی و ارگانیک برای نوزاد محسوب می‌شود؛ زیرا املاح معدنی مفید جهت رشد و تغذیه را فراهم می‌سازد ‌و خواص متعدد آن در بهبود و حفظ سلامت نوزادان نقش مهمی دارد.
  • ازجمله خواص آرد برنج برای سلامتی نوزاد، خاصیت تسکین دهنده آن است که به درمان مشکلات پوستی نوزاد مانند خارش، التهاب‌های پوستی و رفع خشکی نیز کمک می‌کند.
  • مصرف این محصول به عنوان یک غذای نرم و سازگار برای روده‌های حساس نوزادان عمل می‌کند و در درمان مشکلاتی مانند اسهال، نفخ و تحریک روده‌ها موثر است‌.
  • رفع عوارض دستگاه تنفسی از دیگر خواص آرد برنج برای سلامتی رده سنی نوزاد است و به تسکین مشکلاتی  مانند التهاب مجاری تنفسی، سرفه و آنفلوآنزا کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فرنی با آرد برنج

آرد برنج برای مو

ویتامین B یکی از املاح معدنی بسیار مفید جهت تقویت و حفظ استحکام فولیکول مو است که به وفور در آرد برنج وجود دارد؛ این ویتامین با پیشگیری از ریزش مو و کمک به رویش مجدد، سبب پرپشتی موها می‌شود.

علاوه بر این، خاصیت آبرسانی این آرد به رفع خشکی موها کمک نموده و با جلوگیری از ایجاد موخوره و حالت شکننده موها،  بافتی درخشان، شاداب و با طراوت را به موها می‌بخشد.

همچنین از ترکیب آرد برنج با مواد دیگری مانند روغن گلیسیرین، عسل، سیاه دانه و مواد دیگر می‌توانید در کنار یک ماسک آبرسان و تقویت‌کننده، به پاکسازی و از بین بردن شوره یا پوست‌های مرده سر خود نیز کمک کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماسک مو با آرد برنج

جمع بندی :

با توجه به اینکه برنج سرشار از املاح معدنی و مواد مغذی جهت تقویت و تامین نیازهای سیستم بدن است؛ لذا با مصرف حالت فرآوری شده آرد برنج نیز بخشی از خواص برنج به روش‌های مختلف قابل دریافت است.

توجه کنید در صورتی می‌توانید از فواید این محصول بهره‌مند شوید که منبع برنج آن، طبیعی، سالم و بهداشتی باشد؛ بنابراین با خرید آرد برنج از مراکز فروشگاهی معتبر از فرآیند تولید، ارزش غذایی و خواص درمانی آن اطمینان حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 14 =