اطلاعات عمومی

خواص فوق العاده و مفید هل سبز

خواص فوق العاده و مفید هل سبز

هل سبز یکی از گیاهان معطر و خوش طعم از خانواده زنجبیلیان است که در سراسر دنیا به شیوه‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و از محبوبیت فراوانی برخوردار است. پوسته گیاهی هل و دانه‌های موجود در آن حاوی عطر و رایحه خاصی هستند که به عنوان یک طعم دهنده و ماده معطر بسیار قوی، در انواع نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و مواد غذایی مصرف می‌شود.

با مصرف این دانه سبز و معطر نه تنها سیستم ایمنی و ارگان‌های بدن را تقویت کنید!
بلکه برای پیشگیری و درمان بسیاری از امراض نیز یک داروی گیاهی و ارگانیک مصرف نمایید.

هل چه خاصیتی دارد؟

هل به عنوان یک دانه گیاهی سرشار از مواد مغذی برای تقویت و بهبود عملکرد بدن مفید است و از آنجایی که فاقد کلسترول می‌باشد در حفظ سلامت بدن نقش مهمی دارد؛ چراکه وجود کلسترول می‌تواند مشکلاتی از جمله عارضه‌های قلبی و عروقی را ایجاد کند. همچنین وجود ریز مغذی‌ها، فیبر و پروتین در هل سبب خواص تقویتی و درمانی آن می‌شود.

  • پیشگیری و مبارزه با سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ با فعال کردن آنزیم‌های ضد سرطانی و سلول‌های مبارز با این بیماری
  • تاثیر بالا بر کنترل و کاهش فشار خون با وجود مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها که سبب ادرار آوری و کنترل فشار خون می‌شوند. کمک به کنترل فشار و کلسترول خون به همراه پیشگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن نیز به سلامت و بهبود عملکرد قلب و شریان‌های عروقی کمک می‌کند‌.
  • ریز مغذی‌هایی مانند نیاسین و پیریدیوکسین در هل سبب کاهش و تنظیم کلسترول و چربی مضر خون می‌شوند.
  • متخصصان معتقد هستند که هل خاصیت ضد افسردگی دارد و سبب تمدد اعصاب، افزایش ترشح هورمون‌های هیجان و شادی در بدن می‌شود.
  • هل برای مبارزه با میکروب‌ها، بیماری‌ها و بوی بد دهان نیز مفید است و امروزه انواع آدامس، اسپری خوشبوکننده دهان و… را با رایحه و عصاره هل تهیه می‌کنند.

هل برای چی خوبه؟

وجود موادی از قبیل ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین‌های A و C، منگنز، منیزیم، آهن و بسیاری دیگر از املاح معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، روی و فسفر در دانه‌های مقوی هل سبب شده‌اند تا این گیاه در پیشگیری، درمان و کنترل بسیاری از امراض مفید واقع شود‌. در ادامه بهترین تاثیرات مصرف هل بر سلامت بدن و درمان امراض مختلف را بیان می‌کنیم.

هل برای سرما خوردگی:

دانه‌های مفید هل سبز، به عنوان یک محرک و آنتی بیوتیک قوی عمل نموده و در درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه خشک موثر هستند. مقادیر بالای الکالوئیدهای گیاهی در هل نیز به مبارزه با عوامل میکروبی و عفونی سیستم تنفسی و گوارشی می‌پردازند؛ در نتیجه از التهاب، تورم و خشکی گلو و دهان هنگام سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند.

هل برای نوزاد:

وجود ویتامین C در هل برای سلامت دهان و دندان، تشکیل گلبول‌های قرمز و تقویت استخوان بندی نوزاد خوب است. علاوه‌براین تیامین موجود در این گیاه سبب .علاوه بر این هل، کلیه و مجاری ادرار را تقویت نموده و به کنترل شب ادراری نوزاد کمک می‌کند. آهن موجود در هل نیز سبب پیشگیری یا رفع کم خونی و عوارض ناشی از آن می‌شود. همچنین روی موجود در این گیاه موجب تقویت سیستم گوارش، هضم بهتر و افزایش اشتهای نوزاد می‌گردد.تقویت سیستم عصبی، سلامت قلب و عضله سازی بهتر در بدن نوزاد می‌شود.

هل برای زن باردار:

 با توجه به حساسیت تغذیه در دوران بارداری، هل یک ادویه بیخطر و مفید محسوب می‌شود که التهاب بدن مادر و احساس تهوع را کاهش می‌دهد. خاصیت آرام بخش آن نیز برای حفظ روحیه مادر و پیشگیری از افسردگی دوران بارداری مفید است.

مصرف این گیاه سبب تحرک و تقویت سیستم گوارش شده و از مشکل شایع یبوست در دوران بارداری جلوگیری می‌کند؛ لذا با توجه به منع دارویی در این دوران نیز می‌توان هل را با رعایت اعتدال به عنوان یک داروی گیاهی و درمانی مصرف نمود.

هل برای قند خون:

مصرف منظم هل می‌تواند به کاهش گلوکز خون کمک کند و در نتیجه سبب تنظیم و کنترل قند خون شود. از طرفی با خاصیت آنتی‌اکسیدان خود سبب کاهش تاثیرات اکسیداتیو شده و از التهاب و آسیب‌های سلولی ناشی از بیماری دیابت پیشگیری می‌کند.

ضمنا این گیاه مفید به کاهش اشتها و وزن در افراد دیابتی کمک می‌کند. از طرفی میزان تاثیر پذیری بدن نسبت به دریافت انسولین را افزایش می‌دهد و از آنجایی که انسولین هورمونی ضروری برای کاهش قند خون است؛ لذا مصرف هل جذب بیشتر این ماده و مصرف قند گلوکز بدن را بهبود می‌بخشد.

هل برای درد معده:

وجودمیزان بالای آنتی‌اکسیدان و املاح معدنی دیگر؛ از هل یک گیاه تسکین دهنده و ضد التهابی می‌سازد که سوزش، تحریک عصبی و ترش کردن معده را کاهش می‌دهد. همچنین خاصیت هاضم این دانه به تقویت سیستم‌ گوارش موقع پر بودن معده و هضم غذا کمک می‌کند.

به علاوه طبع گرم و خشک این گیاه از سردی معده جلوگیری نموده و با حفظ لایه مخاطی جداره معده، از زخم شدن و مشکلات گوارشی جلوگیری می‌نماید. به این ترتیب مصرف هل در برنامه غذایی برای سلامت و تقویت سیستم گوارش تاثیر بسزایی دارد.

کاربردهای متنوع و خواص مختلف هل سبب شده تا این گیاه را به صورت پودری، عصاره و حتی دانه سالم عرضه کنند. بهتر است هر نوع را بر حسب روش مصرف خاص آن استفاده نمایید‌ تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید به طور مثال: مصرف عصاره هل در غذای کودک بسیار راحت و مفید است. در چایی و دمنوش‌ها نیز اغلب دانه هل را مصرف می‌کنند و پودر این گیاه را بیشتر به صورت ادویه در پخت و پز به کار می‌برند.

نحوه استفاده از هل در پخت و پز

پیش از این با مهمترین فواید درمانی هل آشنا شدیم، با این وجود حتما شما هم مشتاق هستید که با مصارف خوراکی این دانه معطر و مغذی آشنا شوید. پس در ادامه به سراغ روش استفاده از هل در انواع نوشیدنی، شیرینی‌جات،  دسر‌ها و غذاها می‌رویم.

  1. نحوه استفاده از هل در چای، دمنوش‌ها و شر‌بت‌ها بسیار رایج است و برای ایجاد رایحه‌ای خوش و طعمی عمیق، آن را به صورت دانه، پودر یا عرق هل به بسیاری از نوشیدنی‌ها اضافه می‌کنند.
  2. طریقه استفاده از هل در شله زرد و دسر‌ها نیز سبب ایجاد عطر و طعمی متفاوت و بسیار لذیذ می‌شود. به این منظور می‌توان دانه‌های هل را خیسانده و سپس آب معطر آن را به دسر اضافه کنید.
  3. روش استفاده از هل در برنج نیز رایج است و برای متعادل ساختن طبع سرد برنج با طبع گرم هل مصرف می‌شود. بنابراین می‌توانید مقداری پودر هل را روی برنج ریخته یا در ترکیب با زعفران، برای عطر بهتر و خاصیت بیشتر استفاده کنید.
  4. استفاده از هل در حلوا نیز از کاربردهای بسیار محبوب این گیاه معطر است که به صورت دم شده با زعفران یا شهد شیرین حلوا آن را به کار می‌برند.
  5. استفاده از هل در مرغ به شیوه‌های مختلفی رایج است و طعم‌ عالی به غذا می‌بخشد و بوی زهم مرغ را کاملا از بین می‌برد. پس این ادویه را هنگام تف دادن به مرغ اضافه کنید یا دانه سالم هل را درون خورش بریزید.
  6. ایجاد عطر و طعم‌ در شیرینی‌جات به کمک هل ترفندی فوق‌العاده است که بوی نامطبوع تخم مرغ و مواد افزودنی را از بین برده و مزه‌ای خاص و اصیل به شیرینی‌جات می‌بخشد.
هل را می‌توان به صورت دانه‌ای، پودر یا عصاره در بسیاری از مواد خوراکی، نوشیدنی و غذاها به عنوان یک ماده معطر و طعم دهنده استفاده کرد.

جمع بندی

هل در اغلب فرهنگ‌ها و رسومات غذایی به عنوان یکی از محبوب‌ترین و خوشبوترین ادویه‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود. به همین منظور از این گیاه طبیعی به عنوان یک طعم دهنده و رایحه بخش برای تهیه انواع محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می‌کنند.

البته این دانه‌های خوش عطر و طعم نه تنها جنبه خوراکی و غذایی بسیار گسترده‌ای دارند؛ بلکه به عنوان ماده‌ای سرشار از انواع املاح معدنی و مواد مغذی، به صورت محصولی درمانی جهت تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد ارگان‌های بدن ‌و درمان بسیاری از امراض کاربرد دارند.  شما نیز می‌توانید برای مشاهده انواع هل و گیاهان خوراکی به صفحه گیاهیجات ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =