رنگ سال  1403چیست؟

همانطور که می‌دانید هر ساله با نزدیک شدن به ایام سال نو یکی از چالش‌های جذاب، انتخاب رنگ سال است که به نوعی یک آیین همیشگی و مهم برای اغلب ملل محسوب می‌شود. رنگ ترند سال نه تنها از لحاظ ظاهری برای انتخاب لباس، دکوراسیون و… اهمیت دارد؛ بلکه نمادی از روحیه، احساسات و انرژی بوده و نمایانگر جوانب روحی و سبک فکری مردم در سال جدید است. بنابراین در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که رنگ سال ۱۴۰۳ چیست و چه معنی و اهمیتی دارد؟ همچنین به بررسی حیوان سال ۱۴۰۳، مفهوم و علت انتخاب آن نیز می‌پردازیم.

رنگ سال ۱۴۰۳ چه رنگی است؟

رنگ سال ۱۴۰۳، هلویی یا زردآلویی Peach Fuzz)) با یک طیف رنگی روشن و گرم است که از ترکیب ظریف رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد به دست می‌آید. این رنگ که نارنجی هلویی هم نام دارد سرشار از انرژی مثبت و سرزندگی است و حسی از آرامش، لطافت و راحتی را به مخاطب القا می‌کند.

به طور معمول رنگ سال را وبسایت پنتون (Pantone) که به عنوان یکی از معتبرترین موسسات در زمینه رنگ و طراحی شناخته می‌شود، انتخاب می‌کند. این موسسه هر ساله با توجه به شرایط مختلفی که در جامعه، روحیات اجتماعی، اقتصاد و حتی سیاست وجود دارد یک رنگ را به عنوان رنگ ترند سال معرفی می‌نماید.

رنگ هلویی نیز طبق توضیحات موسسه پنتون، یک رنگ شاد و دلپذیر است که احساسات مثبت را تقویت می‌کند و بر اساس روانشناسی حسی از جوانی و خلاقیت به حساب می‌آید. این رنگ نشان دهنده امید، شادی و انسانیت بوده و به ما کمک می‌کند تا با چالش‌هایی که در سال ۱۴۰۳ پیش رو داریم بهتر مقابله کنیم.

«انتخاب رنگ ملایم و گرم هلویی زردآلویی، ما را به سمت سازش با دیگران و طبیعت دعوت نموده و حسی از صلح، امید و مهربانی را القا می‌کند»

حیوان سال ۱۴۰۳ چیست؟

علاوه بر رنگ، هر ساله یک حیوان نیز بنابر دلایل مختلف به عنوان نمادی از باورهای فکری و تقویم شناسی انتخاب می‌شود که حیوان سال 1403 نیز اژدها یا دراگون است. این حیوان موجودی افسانه‌ای بوده و در اساطیر و ادبیات ملل مختلف به وفور از آن یاد شده و از مهم‌ترین ویژگی‌های کلی سال اژدها می‌توان به نیرو، احترام، شانس، شور و نشاط زندگی اشاره کرد.

در فرهنگ برخی ملل اژدها نماد قدرت و شجاعت است که همواره هوشمندانه عمل می‌کند و در طالع بینی نیز سال اژدها به عنوان بهترین نماد برای زندگی و ترقی محسوب می‌شود. متولدین این سال به طور معمول افرادی کمال‌گرا هستند و برخی از ویژگی‌های شخصیتی سال اژدها را در خود دارند. از دیدگاه روحی نیز ناامیدی در سال اژدها معنایی ندارد و صبور بودن بیشتر از هر خصوصیت دیگری در رسیدن افراد به اهداف خود طی سال جدید کمک می‌کند.

علت انتخاب این رنگ و حیوان چیست؟

حتما تا کنون به علت انتخاب رنگ و حیوان سال فکر کرده‌اید و برای شما هم جالب است که این رسوم و فرهنگ به چه معنایی بوده و در زندگی فردی و اجتماعی طی سال جدید چه تاثیری خواهند گذاشت؟ لذا بر اساس تحلیل‌هایی که از دیدگاه‌های مختلف انجام شده، انتخاب این دو نماد طبق جوانب زیر مفهوم‌ خاص و زیبایی دارند.

جنبه فرهنگی: رنگ و حیوان سال طبق فرهنگ و سنت‌های چینی که بر پایه تئوری پنج عنصر استوار است مشخص می‌شوند. این فرهنگ بر اساس ارتباط بین طبیعت، انسان و زمان شکل گرفته و برای پیش‌بینی و تعیین سرنوشت افراد و جوامع مفید است.

جنبه روانشناختی: این دو نماد بر اساس تاثیرات روانی و احساسی که بر روی افراد و جوامع دارند انتخاب می‌شوند. نارنجی هلویی رنگی شاد و دلپذیر است که احساسات مثبت را تقویت نموده و افراد را به سمت خلاقیت، انعطاف‌پذیری و همدلی سوق می‌دهد. از طرفی اژدها به عنوان حیوانی قدرتمند و هوشمند، می‌تواند اعتماد به نفس، جسارت و اشتیاق را در افراد بالا ببرد و آن‌ها را برای رسیدن به اهداف بزرگ خود تشویق کند.

جنبه اجتماعی: انتخاب رنگ و حیوان سال ۱۴۰۳مانند دیگر سال‌ها بر اساس نیازها و انتظارات اجتماعی که در پی آن‌ها هستیم انتخاب شده‌اند. این رنگ گرم و صمیمی می‌تواند روابط اجتماعی را بهبود بخشد و افراد را به هم نزدیک‌تر کند. اژدها نیز یک حیوان اساطیری و مورد توجه است که می‌تواند اقتدار و جاذبه اجتماعی را افزایش دهد و افراد را برای همکاری و همفکری با یکدیگر ترغیب نماید.

جنبه جهانی: این دو فاکتور مطابق با وضعیت جهانی و رویدادهای مهمی که در سال نو رخ خواهند داد معین می‌شوند. رنگ زردآلویی امیدوار کننده و آرامش بخش است و کمک می‌کند تا با چالش‌هایی پیش رو در سال جدید بهتر مقابله کنیم. اژدها نیز نماد تحرک و نوآوری است و انرژی مثبت را القا می‌دهد تا با تحولات و فرصت‌های جدید در سال ۱۴۰۳ بهتر سازگار شویم.

«می‌توانید با الگو پذیری از خصوصیات اژدها به عنوان نمادی از قدرت، جسارت، برتری و شجاعت در سال جدید با افکاری مثبت و سازنده به سمت اهداف خود قدم بردارید»

رنگ و حیوان سمبل چیست؟

رنگ و حیوان سال علاوه‌ بر معنی و اهمیتی که پیش از این اشاره شد، به عنوان سمبل‌هایی برای نشان دادن هویت، شخصیت و سبک زندگی ما تلقی می‌شوند.

رنگ هلویی سمبلی از خوشبینی، شادمانی و انسانیت است که نشان می‌دهد ما از زندگی لذت می‌بریم، با دیگران و طبیعت مهربان بوده و به چیستی خود احترام می‌گذاریم.

اژدها نیز سمبلی از قدرت، شجاعت و برتری است و بیان می‌کند که ما افرادی با اعتماد به نفس هستیم و در چالش‌های زندگی به راه حل‌های خلاقانه می‌اندیشیم.

زمان سال تحویل ۱۴۰۳ و تقارن آن با ماه مبارک رمضان

لحظه سال تحویل در روز چهارشنبه راس ساعت ۲۶ :۳۶ :۶ به وقت ایران بوده و تاریخ به ۱ فروردین ۱۴۰۳تغییر می‌کند. علاوه بر این همانطور که می‌دانید مانند سال ۱۴۰۲ ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با هم تقارن دارند‌. بنابراین می‌توان این دو تاریخ نوید بخش و پر از شادی را به فال نیک گرفت و از برکت رمضان و تحویل سالی نو همزمان لذت برد. از آنجایی که شروع ماه رمضان ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ است؛ لذا روز سال تحویل با روز نهم از این ایام مبارک مصادف می‌شود و روز عید فطر نیز در صورت رویت ماه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: انواع شمع و عروسک هفت سین با رنگ سال: رنگ سال 1403چیست؟

غذاها و شیرینی‌جات سال نو

یکی از لذت‌های سال نو خوردن غذاها و شیرینی‌جات خوشمزه و متنوع است که یک پذیرایی نوروزی و فرهنگ زیبا در ایام عید و مهمانی‌های آن محسوب می‌شوند. غذای مرسوم روز سال تحویل که عموما سبزی پلو با ماهی است و نمادی از طبیعت، زندگی و انرژی است. با این حال بسیاری از اقوام و شهر‌ها نیز غذاهای سنتی و مخصوص به خود را در این روز تهیه می‌کنند.

شیرینی نوروزی بسیار متنوع است و هر منطقه‌ای شیرینی‌جات معروف و محبوب خود را آماده می‌کند؛ اما به طور معمول شیرینی‌های نخودی و مربایی مرسوم بوده که نمادی از شیرینی زندگی، دوستی و مهربانی هستند.

سمنو نیز یکی از شیرینی‌جات سنتی و خاص سال نو است که از ترکیب آرد گندم، شکر و روغن تهیه می‌شود و نمادی از حکمت، علم و روشنی بوده و یکی از عناصر اصلی در سفره هفت سین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه پخت سمنو برای عید نوروز: رنگ سال 1403چیست؟

ترکیب رنگ مناسب با رنگ سال

ترکیب رنگ با رنگ سال برای پوشش ظاهری افراد تا دکوراسیون و طراحی داخلی اهمیت زیادی دارد و کارشناسانی که به هارمونی بین رنگ‌ها تسلط دارند در این زمینه نیز راهنمای صنعت مد و زیبایی هستند. رنگ گرم و روشن هلویی با بسیاری از رنگ‌های دیگر از جمله موارد زیر هماهنگی خوبی دارد.

  • نارنجی هلویی و سفید یک ترکیب رنگی ساده و شیک است که حسی از آرامش، تمیزی و شفافیت را ایجاد می‌کند و برای دکوراسیون منزل، لباس‌های رسمی و مجالس شیک هستند.
  • ترکیب زردآلویی و آبی یک هارمونی زیبا و جذاب است که حسی از شادی، تنوع و تفاوت را القا می‌کند. این ترکیب برای لباس‌های شاد و رنگارنگ، اکسسوری‌ها و هنرهای خلاقانه مناسب است.
  • هلویی و سبز تلفیقی طبیعی و زنده هستند و حس زندگی، امید و تجدید نیرو را به وجود می‌آورند. این ترکیب رنگ در دیزاین گل‌ها، میوه آرایی، تم هفت سین، شمع آرایی و… بسیار ملیح و زیبا است.

در کنار رنگ‌های گرم و زنده ترکیب رنگ سال با تم‌های تیره و خنثی نیز شیک و منحصربه‌فرد بوده و می‌توان بین رنگ هلویی و رنگ‌های سرمه‌ای، طوسی و مشکی نیز هارمونی خاصی ایجاد نمود.

پوشیدن لباس و رنگ موی مناسب با رنگ سال

انتخاب رنگ سال از دغدغه‌های مهم طراحان، آرتیست‌ها و به طور کلی صاحبان سبک در عرصه مد و استایل است. به این منظور هر ساله طیف خاصی از پوشاک، سبک میکاپ، اکسسوری، رنگ مو و… بر حسب رنگ سال ترند می‌شوند و عموم افراد استایل خود را با سبک منتخب هماهنگ می‌کنند.

رنگ هلویی به عنوان رنگ اصلی لباس‌ برای افراد سفید پوست مناسب است و با رنگ‌های سفید، آبی یا سبز ترکیب خاصی دارد و پوست را شفاف‌تر نشان می‌دهد. حال اگر پوست شما تیره است ترجیحا رنگ هلویی را به عنوان ترکیب جزئی در لباس‌ خود استفاده نموده و آن را با رنگ‌های تیره‌تر مانند مشکی، قهوه‌ای یا بنفش ست کنید.

صنعت زیبایی و مد هر ساله لیستی از شیک‌ترین رنگ‌ها و ترکیبات چشمگیر را برای انتخاب رنگ مو در نظر می‌گیرد. امسال نیز شما می‌توانید برحسب رنگ پوست، استایل مو، فرم صورت و… رنگ‌های فانتزی تم هلویی، صدفی، صورتی و نارنجی را انتخاب کنید. همچنین بین رنگ‌های مد سال شامل: کنفی، شنی، نسکافه‌ای، وانیلی، زیتونی و… گزینه مناسب با سبک و سلیقه خود را به موهایتان بزنید.

استفاده از اکسسوری با رنگ هلویی‌ یا زردآلویی نیز استایل شما را شیک و سرزنده نشان می‌دهد. به این منظور می‌توان از ساعت، بدلیجات، جواهرات، کلاه، عینک آفتابی و کمربند در این طیف رنگی برای پوشش خود استفاده کنید.

«رنگ ملیح و دلنشین هلویی در ترکیب لباس، رنگ مو، اکسسوری و میکاپ از شما یک استایل شیک با روحیه‌ای شاد می‌سازد»

جمع بندی

همانطور که اشاره شد انتخاب رنگ و حیوان سال‌ بیشتر بر اساس فرهنگ، سنت‌های ملل مختلف و تئوری‌های برگرفته از عناصر طبیعت انجام می‌شود. این رسوم و آیین به ارتباط بین طبیعت، انسان و زمان باور دارند و به نحوی در پیش‌بینی و تعیین سرنوشت افراد و جوامع موثر هستند. اما به این معنی نیست که چنین نمادهایی قدرت جادویی یا خارق‌العاده دارند؛ بلکه این انتخاب‌ها می‌توانند به عنوان سمبل‌‌هایی برای نشان دادن شخصیت، سبک زندگی و خط فکری افراد در سال نو باشند. همچنین دارای تاثیرات روانی و احساسی بر روی ذهنیت انسان هستند و ما را به سمت خلاقیت، انعطاف‌پذیری و همدلی سوق می‌دهند. پس می‌توان گفت که این انتخاب‌ها بیشتر بر اساس افسانه‌ها، انرژی طبیعت و فرهنگ‌های مختلف هستند تا خرافات و باورهای غلط، به مرور زمان نیز در زمینه صنعت زیبایی، مد، پوشاک، طراحی و دکوراسیون جایگاه خاصی به خود اختصاص داده‌اند.

Published by
تحریریه دیرمجال