مجله آموزشی

جوهرلیمو و فواید ویژه آن

جوهرلیمو محصولی طبیعی با طعمی ترش و تیز است که به وفور در لیموترش و پرتقال وجود‌ دارد و با نام علمی اسیدسیتریک شناخته می‌شود .این محصول به طورعمده از لیموترش استخراج می‌شود و محبوبیت و مصرف جهانی بالایی  دارد، به همین سبب در طیف وسیعی از محصولات غذایی و انواع نوشیدنی‌ها به کار برده می‌شود.

جوهرلیمو حتی در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد داشته و این ویژگی به خاطر ترکیبات شیمیایی خاص این اسید مفید است .در ادامه ­ی مقاله قصد داریم شما را با مشخصات این محصول و تاثیرات آن بر سلامت بدن آشنا کنیم و سپس به راهکارهای درمانی و مصارف خوراکی جوهرلیمو نیز می‌پردازیم.

 

فواید جوهرلیمو برای سلامتی بدن

این محصول در دو نوع خوراکی و صنعتی تهیه می‌شود که نمونه خوراکی سرشاراز املاح معدنی و‌ مواد مغذی، جهت تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد ارگان‌های بدن است .علاوه‌ براین مصرف جوهرلیمو در پیشگیری و درمان بیماری­های مختلفی تاثیر دارد.

البته مصرف این محصول باید در یک رژیم غذایی متنوع و با رعایت اعتدال انجام شود تا دریافت خواص گسترده­ی آن به بهترین نحو ممکن صورت گیرد و بدن را از فواید آن  بهره‌مند سازد. در ادامه این فواید آورده شده است.

  • وجود مقادیر بالایی از ویتامین C ، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی در این محصول به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به مبارزه با عوامل عفونی و باکتریایی می‌پردازد.
  • این محصول حاوی پتاسیم و دیگر املاحی است که مصرف مرتب و مناسب آن در برنامه غذایی، به تنظیم و کنترل فشار خون با روشی طبیعی کمک می‌کند.
  • ویتامین C موجود در جوهرلیمو، محیطی اسیدی در معده تشکیل داده و آهن موجود در مواد گیاهی را به میزان بیشتری جذب می‌کند‌ و به این ترتیب در تامین آهن بدن نیز موثر است.
  • تاثیر مفید دیگر این محصول کاهش سوزش، تپش و گاز معده است که این خاصیت نیز به دلیل وجود اسیدهای مفید مانند استوماکال در جوهرلیمو بوده و سبب رفع سوءهاضمه، تنظیم PH معده و تقویت سیستم گوارش می‌شود.
  • وجود املاحی مانند مس، پتاسیم و غیره در این محصول سبب تقویت عروق خونی و عملکرد بهتر قلب می‌شوند. همچنین از بیمارهای مزمن مانند آرتریت و‌ مشکلات مفاصل نیز جلوگیری می‌کنند.

 

«وجود مواد مغذی و اسیدهای مفید در جوهرلیمو، ضمن تقویت سیستم دفاعی بدن به کنترل و درمان امراض و عارضههای مختلف کمک میکند»

بیشتر بخوانید :مصارف بهداشتی جوهرلیمو

جوهرلیمو برای پوست

خاصیت آنتی باکتریال و ضد التهابی جوهرلیمو، از مواد موثر بر رفع عوامل عفونی و میکروب زدایی پوست است که به درمان جوش، آکنه و التهاب پوستی کمک می‌کند و به نوعی یک پاکسازی طبیعی برای پوست‌های مستعد چربی محسوب می‌شود.

همچین وجود اسیدهای مختلف در این محصول به تنظیم PH پوست پرداخته و از ترشح و تجمع چربی اضافی روی پوست جلوگیری می‌کند .به این ترتیب مصرف جوهرلیمو برای پیشگیری از ایجاد جوش موثر است.

همچنین به کمک ویتامین C موجود در جوهرلیمو می‌توانید به روشن شدن نسبی پوست صورت و نقاط تیره بدن کمک کنید، البته مصرف این محصول برای پوست، در ترکیب با مواد دیگر و به صورت ماسک‌های هفتگی توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع ماسک پوست و مو با جوهرلیمو

جوهرلیمو برای سرماخوردگی

به طور کلی جوهرلیمو در مبارزه با عوامل عفونی، باکتریایی و آلرژیک به خوبی عمل می‌کند و این سه خصوصیت در درمان سرماخوردگی نقش مهمی دارند .بنابراین افزودن چند قطره از این محصول در یک لیوان آب ولرم می‌تواند روشی خانگی و‌ مفید برای درمان سرماخوردگی محسوب شود.

همچنین مقادیر بالای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها در جوهرلیمو به تقویت سیستم ایمنی، مقابله با عوامل سرماخوردگی و تسکین التهاب مجاری تنفسی کمک کرده و عوارض ناشی از این بیماری ویروسی و عفونی را درمان می‌کند.

کاربردهای جوهرلیمو چیست؟

خواص و ویژگی‌های جوهرلیمو‌ سبب کاربردهای گسترده‌ی آن در زمینه‌ی محصولات خوراکی، بهداشتی و حتی ترفندهای خانه‌داری می‌شود که در اینجا به مصارف غذایی این محصول می‌پردازیم‌.

جوهرلیمو در کنسرو سازی

در کارخانه‌ها و‌‌ مراکز تهیه محصولات کنسروی، به منظور کاهش اسیدیته  و به تبع افزایش مدت زمان نگهداری آن‌ها از جوهرلیمو استفاده می‌کنند. در ضمن مصرف این محصول از تغییر رنگ و اکسید شدن محصولات خوراکی نیز جلوگیری می‌کند.

جوهرلیمو در مربا

جوهرلیمو از بهترین مواد افزودنی جهت طعم خوب، حفظ ظاهر و مدت زمان نگهداری انواع مربا است .این محصول شیرینی و بافت مناسب مربا را حفظ نموده و از ایجاد مشکل رایج شکرک در مربا پیشگیری می‌کند، لذا کافی است مقدار مناسبی از جوهرلیموی مایع یا پودری را در دقایق آخر پخت به مربای خود اضافه نمایید.

جوهرلیمو در لواشک

از محبوب‌ترین نوع تنقلات لواشک‌ها هستند که از میوه‌های متنوع و ترکیبات مختلفی تهیه می‌شوند .اگر شما هم قصد پخت این خوراکی محبوب را دارید، با افزودن جوهرلیمو ضمن کنترل اسیدیته سرکه‌های تولید شده از میوه‌های ‌در حال پخت، طعم ترش و ماندگاری بیشتری به این خوراکی‌ها ببخشید.

جوهرلیمو در تنقلات

در طیف وسیعی از تنقلات و خوراکی‌ها شامل پاستیل، آدامس و آبنبات‌ها از این محصول طعم‌‌دهنده و رایحه بخش برای ایجاد مزه و همچنین حفظ خاصیت خوراکی‌ها استفاده می‌شود.

جوهرلیمو در نوشیدنیها

ترکیب جوهرلیمو و جوش‌شیرین به خاصیت گازآوری نوشیدنی‌ها کمک می‌کند. همچنین سبب کنترل اسیدیته و طعم‌دهی به انواع این محصولات می‌شوند و خاصیت تقویتی و انرژی بخش نوشیدنی‌ها را افزایش می‌دهند.

جوهرلیمو برای زیتون

زمانی که زیتون‌ها را درون بطری می‌ریزند حجم باقی مانده را با نمک مخصوص ترشی، جوهرلیمو و آب پر می‌کنند. وجود جوهرلیمو به ایجاد بافت ترد و ماندگار زیتون کمک نموده و از فساد و له شدن زیتون‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین سبب ایجاد مزه ترش و نمکی زیتون‌ها می‌شود‌.

 

«جوهرلیمو نه تنها برای تقویت پوست و مومفید است، بلکه محصولی طعم دهنده و نگهدارنده در تهیه بسیاری از مواد غذایی و خوراکی محسوب میشود»

بیشتر بخوانید: مصارف خانگی جوهرلیمو

جمع‌بندی

با توجه به ترکیبات خاص جوهرلیمو که به دو صورت پودر و مایع تهیه و عرضه می‌شود، این محصول  برای تهیه انواع‌ مواد غذایی، محصولات خوراکی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین یک ماده کاربردی برای افزایش زمان نگهداری و حفظ خاصیت مواد مختلف محسوب می‌شود.

اگرچه این محصول برای تقویت و درمان پوست، مو و سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید است، اما توجه به میزان و طریقه مصرف آن اهمیت زیادی دارد و در صورت مصرف بی­رویه و غیر اصولی، خاصیت اسیدی آن مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

Published by
تحریریه دیرمجال